Hromosvod

16. července 2011 v 8:01 | jolly007 |  červenec 2011
V červenci 2011 jsem se konečně dostal k tomu, že můžu zkolaudovat domek a dostat číslo popisné. Zašel jsem na místní stavební úřad co všechno potřebuji ke kolaudaci. Prvně mi na obecním úřadu bylo řečeno, že se již nejedná o kolaudaci, ale o nějaké jiné schváleni, které nepodléhá řízení.
Dostal jsem papír na tu "kolaudaci", který mám vyplnit a přinést všechny potřebné revize a jiné dokumenty, které uvedly. Papír jsem doma vyplnil, ne úplně celý, protože asi dvě kolonky mi nebyli úplně jasné, tak jsem si nechal poradit na stavebním úřadě. Ke kolaudaci potřebovali doložit revize od plynu, elektřiny, tlakových zkoušek vody, topení a revizi komínu. Tohle všechno jsem měl doma a tak jsem to vše vzal a šel na stavební úřad. Tam jsem se dozvěděl, že mi chybí nějaké dokumenty z katastru, a že si pro něj mám jít na katastr. Tam mi je dají a musí být na něm potvrzení katastralního úřadu ne starší 3 měsíců. Tak jsem jel na katastr 30 km. Tam mi řekli, že ke kolaudaci žádné jejich listiny nepotřebuji. Pro jistotu jsem si vzal foto pozemkové mapy a list vlastnictví potvrzené katastrálním úřadem. Jedu s tím zpátky na stavební úřad a tam mi je řečeno jinou paní, že potřebuji geometrické zaměření stavby. Tak jedu zpět 30 km na katastr a chci geometrické zaměření stavby s potvrzením ne starším než 3 měsíce. Tam mi bylo sděleno, že oni geometrický plán potvrzují jen jednou, a že platí stále. Proto nemusím mít razítko staré max. 3 měsíce. Těhle plánů mám doma 3 ks a tak jedu opět domů, kde beru geometrický plán stavby a jdu na stavební úřad. Tam po malé diskuzi řekli, že jim tento geometrický plán stačí. Fajn dva dny v pr....
Takže papíry mám doložené všechny a chci tedy vědět, kdy přijdou na tu koloadaci. Najednou z nich vypadne, že potřebuji doložit revizní zprávu od hromosvodu. A tu nastává největší problém, protože já hromosvod nedělal. Na otázku proč chcou po mě hromosvod, když ho mít nemusím řekla paní vedoucí stavebního úřadu, že ho mít musím. Ptal jsem se podle čeho tak soudí odpověděla, že od roku 2009 musí mít všechny domy hromosvody. Já ji na to odpověděl, že mám stavební povolení z roku 2007, a že hromosvod teda mít nemusím. Její argumentace byla taková, že se kolaudace posuzuje, už podle nové vyhlášky. Zklamaně jsem odešel domů. Doma jsem si našel vyhlášku podle, které se řídí stavební úřady ( vyhl. 268/2009 ), kde v § 56 stojí, že u stavebních povolení vydaných před novelizací této vyhlášky (rok 2009) se postupuje dle starého stavebního povolení. Takže jdu zpět na stavebí úřad. Tam po krátkém vysvětlování vytahují Požárně bezpečnostní řešení stavby a čtou, že ochrana před bleskem bude provedena dle ČSN 34 1390, takže musím mít hromosvod. Opět jdu s nevyřízenou domů a doma studuji tuto vyhlášku, kde se píše, že na rodinném domě hromosvod mít nemusím. Tato vyhláška je opět novelizována myslím v roce 2010, ale to mě moc nezajímá, protože stavební povolení je z roku 2007. Koukám do Papíru Požárního řešení stavby a tam se na poslední straně ( na kterou se zřejmě stavební úřad nedostal.. ) píše, že ke kolaudaci bude předložena revizní zpráva elektroinstalace, kterou mám a revizní zpráva hromosvodu pokud o dle ČSN 34 1390 ji musím mít. A ejhle jsme doma. Dle ČSN 34 1390 nemusím hromosvod mít. Volám ještě na krajský stavební úřad, kde se mnou souhlasí a tvrdí, že pokud mi schválili stavební povolení podle staré vyhlášky nemůžou mě nutit ji kolaudovat podle nové. Raději si to ještě ověřuji na jíném blízkém stavebním úřadě a taky mi dávají za pravdu. S tímto telefonuji na stavební úřad. Po několika minutovém předkládání argumentů proč musím mít hromosvod jsme se dopracovali k tomu, že mám vlastně pravdu, ale ona taky a že ho chce, protože to tak dělají a nechce se do něčeho namočit. Projednají to ale ještě s vedoucí a dají mi vědět. Neustále tvrdila, že všechny kolaudované domy v poslední době asi od nové vyhlášky 268/2009 mají hromosvod. Jenže ona asi neví, že mám oči a poznám hromosvod, takže vidím kdo má hromosvod. Asi po 10 dnech čekání, kdy se nikdo neozval jsem šel na stavební úřad sám. Tam mi bylo sdělo, že paní se kterou jsem jednal má dovolenou. Supr.
Konec diskuzí. Koupil jsem díly hromosvodu a montuji si ho sám. Mé jednání se stavebním úřadem, ale tímto ještě neskončilo.
Teď už nejde o to jestli ten hromosvod bude nebo ne, protože ho mám již hotový, ale o to, jakou znalostí a oplývají úřednící stavebního úřadu....






Jak píši výše hromosvod jsem si dělal sám. Nadstřešní část je asi jasná, protože to není nic těžkého. Jen se na hřeben připevní svorky pro uchycení drátu a do těchto svorek se uchytí drát. Jedná se o drát AlMgSi průměru 8 mm, kretý je docela lehký a dobře se s ním pracuje. Střecha má tvar jehlanu a tak bude mít dva svody a to v protilehlých rozích. S drátem, který vede va střeše se propojí anténa a potom i okapovou svorkou opkapy. Jako jímací tyč použiji konec tohoto drátu vyvedený cca 60 cm nad komín. 1,5 m od země jsem drát ustřihl a spojil ho zemnící svorkou se zemničem. Jelikož nemám vyvedený základový zemnič musím vykopat zemnič oddělený. K tomu mi složí 4 ks zemnících tyčí o délce 1,5m. Na každý svod mám 2 zemnící tyče. První tyč jsem vbyl cca 1-1,5 m od domu a druhou cca 3-4 m od první. Spoje přetřu asfalrovým nátěrem proti korozi. Obě samozřejmě propojím mezi sebou tím drátem a mezi první a druhou tyč ještě dám jeden drát pro zlepšení odporu. Myslím, že to moc nepomůže, ale stejně mi zbyl, tak ho tam dám. Teď to zakopu a pozvu revizáka co on na to. pokud odpor nebude dobrý budu muset použít buď více zemnících tyčí nebo zemnící desku. Asi nejhorší (finančně) by bylo položit do země zemnící pásek. To už bych totiž musel pozvat bagr a to by se prodražilo. Drát vede v zemi cca 50-60 cm hluboko. No uvidíme co na to vše řekne revizák. Očekávám, že budu muset něco dodělat, ale namělo by to být tak hrozné.
Ještě musím koupi vinkl jako ochranu svodu a bude hotovo.


V sobotu 16. 7. 2011 jsem hromosvod dodělal. Připojil jsem ke svodům jímací tyč, která je z drátu AlMgSi 8mm. Připevnil jsem ji ke komínu a nechal cca 60 cm nad komínem. Anténu, která je na střeše jsem také spojil s hromosvodem. Na každý spoj jsem dal 2 svorky. Teď jdu volat revizáka a uvidí se dále.



 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Musilda Musilda | E-mail | Web | 26. července 2011 v 6:08 | Reagovat

Cena bleskosvodu je proti celkové ceně domu tak zanedbatelná, že nerozumím snaze stavebníků vyhnout se jeho pořízení. To je jako by jste argumentoval, že nemusíte mít v autě pásy, když jezdíte pomalu.

2 Jolly Jolly | 26. července 2011 v 8:23 | Reagovat

[1]: To je zamozřejmě pravda pokud s hromosvodem počítáte už při založení stavby. Jinak se to prodraží. Já bych na domě hromosvod stejně dělal, ale chci tady ukázat jakými vědomostmi oplývají stavební úřady.
A jestli vám cena kolem 20 000kč přijde zanedbatelná, tak mě zase ne. Je pravda, že hromosvod je lepší dávat, ale v mém případě to bylo na mém posouzení a podle mě stavební úřad ho po mě vůbec neměl chtít.

3 PedroKV PedroKV | E-mail | 29. července 2011 v 20:52 | Reagovat

Jestli máš ten hromosvod jen pro potěchu SÚ, tak před příchodem revizáka pořádně prolej záhon vodou tam, kde je v zemi hromosvod. Zem bude víc vodivá a revizák by tak mohl naměřit menší odpor.

Já dal pásovinu do základů a z toho vývody, jestli ale budu dávat hromosvod, to nevím, moc se mi do toho nechce. Musím hlavně zjistit, co pojišťovny, jestli pojistí bez. Nemáš to zmáklý?

4 Brumlík Brumlík | Web | 9. ledna 2012 v 9:12 | Reagovat

My hromosvod na domě nemáme a když začnou padat hromy a blesky, spoléháme na to, že všichni sousedi okolo hromosvod mají :-) Jinak díky za článek i fotky, hned má člověk jasnější představu, jak se takový hromosvod dělá ;)

5 Jolly Jolly | 12. ledna 2012 v 20:21 | Reagovat

[4]: Myslím, že o není až tak náročné. je, ale třeba mít dobrý zemnič...

6 Honza Honza | 31. března 2012 v 0:34 | Reagovat

Měl jsem na rozestavěném domě šibenici na vrátek z vodovodní trubky a praštil mi do ní blesk. Následky - potrhaná hydroizolace všude po obvodu desky, rozlítané kousky v okruhu padesáti metrů.ˇŽádná sranda. Já tedy hromosvod udělám a pořádně.

7 Jirka Jirka | E-mail | 9. dubna 2012 v 11:09 | Reagovat

Všechny Vás zdravím,moc jsem se pobavil u Vaších dizkuzí protože jsem elektrikář profesionál a hromosvody dělám často.Takovou prasarníčku která je na fotkách bych opravdu na svém domě nechtěl mít:-) a oddaleny jímač na satelit Vám asi taky nic neříka, takže při uderu blesku Vám vyhoří nejen tv ale i celá elektroinstalace,asi nevadí..Dále nějaké přepětovky jsou určitě také zbytečné, hlavně že pošetříme..Dám Vám radu,když už jste zaplatili drahý peníz za domek, nešetřete na hromosvodu, může Vám pomoct ušetřit jak hmotnou škodu tak životy lidí, Vašich nejbliších..

8 Petr Petr | Web | 25. dubna 2012 v 11:00 | Reagovat

Jirka vám hromosvod pěkně zkritizoval, tak jak dopadla revize? Prošlo, neprošlo? Osobně bych nerisknul dělat si sám hromosvod.

9 Jolly Jolly | 26. dubna 2012 v 21:05 | Reagovat

[8]: to je normální. chtěl bych ho profíka vidět. revize je hotová. přepěťovky se řeší už při samotné elektroinstalaci a ne při montáži hromosvodu. to by pan profík měl vědět. kouknul na pár fotek a už ví jak je udělaná celá instalce. s odděleným jímačem má pravdu.

10 Petr Petr | Web | 6. června 2012 v 12:59 | Reagovat

Tak hlavní je, že revize proběhla v pořádku, tudíž se není čeho bát (tedy bouřky se bát) :)

11 Michal Novák Michal Novák | E-mail | Web | 20. června 2012 v 11:05 | Reagovat

Pěkné, vypadá to jako od profesionální firmy

12 Ruda Dvořák Ruda Dvořák | E-mail | Web | 22. června 2012 v 11:25 | Reagovat

Pane Novák, zcela s Vámi souhlasím vypadá to opravdu úžasně.

13 Pavel Linhart Pavel Linhart | E-mail | Web | 24. října 2012 v 22:43 | Reagovat

Ještě, že neníhromosvod povinný.

14 David Starý David Starý | Web | 8. listopadu 2012 v 9:36 | Reagovat

JSme také docela rád, že není hromosvod povinný, protože nevěřím v jeho účinnost.

15 Petr Petr | E-mail | Web | 13. května 2013 v 20:12 | Reagovat

Hromosvod  je hrozný jako profesionál bych na toto revizi nenapsal kohopak jste uplatil?

16 Jura Jura | 30. května 2013 v 15:21 | Reagovat

[15]:

Zdokumentovaný hromosvod mi přijde na amatéra velmi dobře provedený. Z uplácení osočuje nejspíše ten, který s tím má hodně zkušeností ;-)

Jestli náhodou pan Petr patří k těm "profíkům", kteří toho hodně naslibují, vezmou si tučnou zálohu a pak na ně člověk čeká jako na smilování. Nakonec, když se ukáží, všechno je problém a pak si naúčtují za práci o 50% více než byla původní dohoda, protože to bylo "více práce než mysleli". A samozřejmě  materiál nakoupený za velkoobchodní ceny dodají nejméně o 20% dráž, než je k dostání v nejbližším hobbymarketu (plus doprava).

Takových profi-řemeslníků (nejen elektro) známe všichni spousty, že? :-)))

Raději by měli ti profíci vysvětlit, čím mě ten hromosvod spasí. Tihle odborníci sami na svých stránkách (např. kniska.eu) uvádějí statistiky, kde je počet požárů nehromosvodových objektů ani ne o 50% vyšší než těch s hromosvodem. To není velký rozdíl, že? Samozřejmě chybí statistika podílu objektů s hromosvodem a bez hromosvodu. Asi by jim ta čísla nehrála do karet, tak to neuvádějí.

Taky by to chtělo porovnat s ostatními příčinami požáru anebo vůbec škodními událostmi, abychom viděli, za kolik desetin promile škody můžou hromy a blesky.

Pojišťovna vás samozřejmě pojistí moc ráda. Ještě se o vás pojišťováci budou přetahovat. Možná se budou cukat, když budete chtít zaplatit škodu způsobenou bleskem. Ale znáte pojišťovnu, která se necuká, když má plnit?

Většina lidí steně tuší, že s vámi pojišťovna při plnění vždycky vyje*e a pojišťuje se protože musí (hypotéka, povinné ručení, apod.) anebo protože strejda se stal "finančním poradcem" a přišel s extrémně výhodnou nabídkou investičního životního pojištění...

17 Petr Petr | E-mail | 30. května 2013 v 15:37 | Reagovat

[16]:

Samozřejmě máte pravdu o nepoctivých řemeslnících ,ale v době kdy platí 4roky nové normy ,aby prošel hromosvod podle předcházející normy platné do r. 20089 je podivující.
Pojišťovny platit nechtějí ,ale mým klientů pomáhám ,aby jim to zaplatili .
Toť asi vše pokud neznáte platné normy nic nekomentujte .

18 Jura Jura | 30. května 2013 v 16:10 | Reagovat

[17]:

Tak přece se nebudeme v diskusi umlčovat ;-) Mně naopak mrzí, že reagujete jen na zlomek mého příspěvku.

O normách se nepřu. Jistě je lobby vydělávající na kovových materiálech a certifikaci elektro-profíků prosadila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Ale než budete počítat ty roky, podívejte se na datum původního příspěvku :-P

Fakt je ten, že dnes na domečku mít hromosvod (naštěstí) nemusím, přestože vy a vám podobní mě budete přesvědčovat, že je nebezpečí blesku pro mě hrozivější než dopravní nehoda nebo požár způsobený neopatrným kuřákem.

To je ale vcelku pochopitelné, že hájíte vlastní byznys. Smutné je, když člověka buzerují duté hlavy úředníků, které si z vlastních daní platíme :-(

I přesto všem přeji příjemný den a sám sobě přeji úspěšnou kolaudaci bez hromosvodu :-)

19 adriana adriana | E-mail | 9. června 2013 v 5:00 | Reagovat

Myslím pánové odborníci, že jste vedle všichni, jelikož odborně udělaný  a velice drahý hromosvod souseda stáhl před 3 lety blesk tak šikovně, že mu přes zem vymlátil všechny spotřebiče, škoda za 130 tisíc a ještě nám sousedům  dvě  televize, počítač a mrazák, vše, co zrovna jelo....a vše přes zásuvky ze země, jelikož kabeláž elektro vede v zemi.....hromosvod na svém domě nemáme a ani nikdy mít  NECHCEME !  Už kvůli sousedovi s hromosvodem od odborné firmy,máme raděj přepěťové ochrany trojitě a pojištění domu....hromosvod je jen další lobby podobně jako všechny revize, které dříve platili 3 roky, potom 2 roky a teď se i blbý komín musí dělat každý rok ?  Hasicí přístroj v bleděmodrém, dříve revize obrok, nyní už revize každý rok, vše je jen tahání peněz a otravování lidí. Příklad je i ta energetická náročnost, komu je co do toho, jak je můj dům náročný ??? Platíme protopený plyn nebo palivo my nebo stát ???? Nejvíc mne zvednou ze židle tzv. odborníci na čornyj drot a zákony, které jsou už víc než překombinované....např. normy hygieny, že nesmí být hluk z provozu komunikace  v noci více jak 45 decibelů , ale ty imbecily už vůbec nenapadlo změřit např. hluk, co dělají cvrčci v noci - což změřeno v letních měsících je   52 decibelů!!!  Závěr si udělá každý sám, bohužel tzv. odborníci nepoužívají selský rozum a stále vymýšlí jen hovadin a lobují, aby jim za ty jejich  "vynálezy" někdo cvakal !

20 Petr Petr | 4. srpna 2013 v 13:32 | Reagovat

[19]:Zdravím všechny - nikdy nepíšu do nějakých diskusí, ale velmi mě zaujal p. Adriano Váš příspěvek. Máte zcela pravdu, setkávám se s tím ve svém oboru také. Je to jen tahání peněz z lidí, kteří už tak, jsou ze stavby domu úplně finančně vysátí.
  Některá nařízení, vyhlášky a podobné
ptákoviny jsou - když se nad tím normál-
ní člověk se selským rozumem zamyslí -
jsou vymyšleny jen za tímto účelem a to mi nikdo nevymluví.

21 Jan Jan | E-mail | 12. srpna 2013 v 13:11 | Reagovat

Naprostý souhlas s posledními 2 komentáři....
A děkuji, neboť mě to jen utvrdilo v mých názorech .Proto jsem se definitivně rozhodl bleskosvod ve starém domě nepořizovat/byť mám nyní obkopaný barák/

22 Jana Jana | E-mail | 3. září 2013 v 16:48 | Reagovat

A teď se zeptám já na Váš názor. My v dokumentaci neměli zakreslen hromosvod - rok 2007, ale nakonec jsme ho udělali. Ovšem teď chceme kolaudovat a člověk, který nám hromosvod udělal za 20t.nám nechce dát potvrzení, že je to udělané dle těch norem. Na stavebních to chtějí. Tudíž další prašule do změny stavby cca 700-1500 a pak revizák. Štve mě to, protože tenkrát elektrikář nás sám přesvědčil a teď se k tomu staví takto. Ach jo...

23 Jolly Jolly | 9. září 2013 v 7:14 | Reagovat

[22]: Zdravím, dle mého názoru pokud jste neměli uveden hromosvod ve stavebním povolení, tak ho po vás teď při kolaudaci nemohou požadovat.Řešil jsem stejný problém. Jiná věc je, když už ho tam máte. Potom musí hromosvod mít revizi. Stejně by jste dopadli i u pojišťovny. Některé hromosvod nevyžadují, ale pukud už tam je musí mít revizi. Tuto revizi je nutno každé dva roky opakovat. Nejsem si jist jestli co dva roky, ale myslím, že se to ještě nezměnilo.
Další problém je to, že když už vám někdo dělá hromosvod, tak by měl být podle norem. Pokud si nechám zaplatit za práci měla by být provedena jak se má. Ale to už je takový kolorit některých českých řemeslníků. Podle mého máte dvě možnosti. Hromosvod sundat a dožadovat se na stavebním úřadě kolaudace bez hromosvodu, protože ve stavebním povolení nebyl uveden a v roce 2007 být nemusel. Potom jste, ale vyhodili cca 20 000kč, které budete z člověka, který vám dělal hromosvod jen těžce dostávat, anebo zaplatit a udělat na hromosvodu revizi.

24 Jana Jana | E-mail | 9. září 2013 v 9:46 | Reagovat

My už chceme revizi od toho člověka, který hromosvod dělal. Naštěstí paní na stavebním je tolerantní a kolaudaci má už připravenou a jen máme dodat tu revizi na hromosvod a poté nám z ručky do ručky dá kolaudaci :-) Ale jinak sama se divila, že ten elektrikář, který dělal celou elektriku včetně hromosvodu má problém najednou dát revizi na hromosvod - dle elektrikáře musíme zapsat hromosvod do projektu. Takže dalších 700 - 1500 navíc. Přitom projektant říká, že by to být nemuselo a ze stavebního to říká také. Takže takový začarovaný kruh. Jiný elektrikář s tím nechce mít nic společného. Ze stavebního říkala, že pojišťovny vyžadují revize co 5 let. Tak nevím, ale budeme to muset zjistit. :-) Ať už to je za námi... A díky

25 Miloš Miloš | E-mail | 17. března 2014 v 11:57 | Reagovat

Ahoj všichni,
moc děkuji za vaše příspěvky. Jsou to názory vycházející ze zkušeností leč v mnoha ohledech amatérských, což neznamená, že nemají váhu. Provádím kontrolu staveb a optimalizace a musím odpovědně říci, že většina nařízení je zbytečně složitá a překombinovaná. V samotném základu mají smysl, ale lobby zainteresovaných stran z těchto předpisů dělají pouze úřednický paskvil a z investorů dojné krávy. U valné většiny staveb, které za spolupráce specializovaných odborníků kontrolujeme, docházím k závěru, že pokud si stavbu neprovádíte sám či kontrolu stavby nedělá rodinně či osobně zainteresovaná osoba, tak se každý snaží vás natáhnout a oškubat.
V kontrolingu jsou to taková zjištění (zejména u novostaveb), že z toho až rozum stojí a v optimalizacích jsme cca o 30% níže než původní nabídky a v některých případech i o více než 50% níže. Je praxí většiny "profíků" , že vám vysoko přecení materiál a jsou relativně levní v práci. V konečném součtu si myslíte že je to jedno, ale zdání klame. Na materiál máte záruku od výrobce a cena se nedá reklamovat, jelikož se jedná o volnou tvorbu cen v obchodním styku. Reklamovaná "levná" práce pak není pro profíka problém, jelikož se nakapsoval na materiálu a to mu už nikdo nevezme.
Zpět k tématu. Výše rozebíranou tématiku jsem konzultoval s odborníkem s 40ti letou praxí a maximální kvalifikací, kterou umožňuje a požaduje legislativa nejen ČR ale i EU a bylo mi sděleno, že nutnost hromosvodu je zcela relevantním požadavkem a pojišťovny při každém požáru tuto skutečnost zohledňují, ale samotná instalace odborníky za nesmyslné ceny je více než diskutabilní. U valné většiny následných kontrol provedených v této oblasti nelze zcela jasně prokázat, že práce za kterou platíte byla skutečně provedena. Pro veškeré úřady a pojišťovny je důležitá pouze a jenom platná revize. Každý si musí udělat závěr sám, zda je lepší si zaplatit domnělou profi firmu, která když jí nevychází konečné měření prolije okolí stavby vodou a je vše v pořádku, nebo zda je lepší si dát trochu práce, udělat vše nejlépe jak mohu a vědět za co jsem zaplatil a kde co mám a v nejhorším případě si tam ty dvě konve vody donést sám. Je zde i třetí způsob, požadovat kompletní technickou a foto dokumentaci (v jednotlivých fázích realizace) s přesným vyčíslením ceny, množství a druhu materiálu a zároveň i práce. Vše mít zakomponované do vyvážené smlouvy s určením záruk, odpovědnosti, odbornosti a v neposlední řadě se sankčními prvky vůči prokazatelným nepoctivcům (adresně).
Přeji všem šťastnou stavbu a když budu moct a vědět jak poradit, rád poradím.

Mgr. Miloš Straka MBA

26 marcel marcel | 29. května 2014 v 11:06 | Reagovat

dobry den vsem;
mam obdobny problem;stavebni povoleni jsem dostal 2006 a momentalne chci kolaudovat.na stavebnim uradu po me chteji revizi hromosvodu.pozorne jsem si prosel stavebni povoleni a pozarne bezpectnostni reseni a vubec zadna zminka tam neni o hromosvodu.kdyz jsem stavel dodrzoval jsem stavebni project do puntiku a ted jsem v pruseru nebot zakony se zmenily a nevim co delat.muze mi prosim nekdo poradit zdali je nutnosti pro kolaudaci zminovany hromosvod I kdyz mam stavebni povoleni z roku 2006 kdy nebyl vyzadovan zadny hromosvod.teoreticky bych mel kolaudovat podle starych zakonu ale opak muze byt pravdou.prosim o radu. dekuji

27 Jolly Jolly | 31. května 2014 v 14:19 | Reagovat

[26]: já to řešil i s krajským stavebním úřadem a nemusíte ho mít.

28 IVO IVO | 10. června 2014 v 11:53 | Reagovat

[27]:Dobrý den, prosím JOLLYHO o uvedení podstatných znění legislativy, která uvádějí, že hromosvod být nemusí i pro stavbu s projektem po roce 2011. Děkuji

29 Jolly Jolly | 12. června 2014 v 7:25 | Reagovat

[28]: tady někdo psal, že nemusíte mít hromosvod po roce 2011? pokud vím psal jsem o tom, že mám vydané stavební povolení myslím roku 2006 a to bez hromosvodu. v té době být nemusel. pokud máte stavební povolení v roce 2011 pravděpodobně máte smůlu a udělejte si hromosvod.

30 Petr Petr | E-mail | 22. června 2014 v 15:13 | Reagovat

Přátelé, kamarádi.
Pracuji v oboru elektro, tedy i hromosvody.
Na dotaz, jestli hromosvod (u RD) musí být, odpověď je: pokud je v projektu - ano.

Pokuď v projektu není - ne, ale na základě analýzy rizik vycházející s příslušné normy. Ani stavební úřadům se nechce na sebe brát riziko při případné škodě.

Na dotaz: ochrání mě hromosvod před škodou? Odpověď je podle intenzity výboje. Před slabým ano (na svém už mám druhý zásah - samota), před silným ne, ale škodu vám proplatí pojišťovna.
Na zpřísnění norem byl tlak hlavně ze strany pojišťoven, kdy si chtěli zajistit maximální možnou ochranu před škodami.

Pokuď máte pochybnosti o instalovaném hromosvodu, trvejte na revizi od revizního technika, který není v žádném vztahu k realizační firmě. Toto jim sdělte před realizací s tím, že revizní technik přijde na kontrolu  ještě v průběhu, a že platba proběhne až po revizi bez závad. Kdo vám tohle odmítne, není ten, kdo by vám ručil za svoji práci.

31 Dominik Dominik | E-mail | 11. července 2014 v 18:40 | Reagovat

Zdravím stavebníky novostaveb a odborníky na hromosvod. Mám takovej velmi zapeklitej dotaz.
Začal jsem stavět s projektem od roku 2005 kde projekt hromosvod neřešil, ale díky problému z vydáním stavebního povolení(moje chyba) se protáhla až do minulého roku (2013) a letos bych chtěl kolaudovat tak mám tedy dilema jestli ho mam dávat či né ?

32 Jolly Jolly | 11. července 2014 v 21:29 | Reagovat

[31]: podle mě pokud máš schválený projekt bez hromosvodu neměli by ho po tobě chtít. pokud máš hromosvod v projektu tak ho rovnou stavěj.

33 jirka jirka | 19. června 2016 v 5:10 | Reagovat

ja uš sem elektrikař uš 50 led a to co tu piše Petr je uplna hovadina .nato žeto delal po prvi tak to udelal docela dobře aš na nektere chybycky.to uš se nevidi aby takle mlady clovjek byl zrucny vjecinou ty cucaci co maj papir vyucel tak umi pouze velke hovno třeba elektrikař stari to ma za 30 minut a za par šupu a mlady si nauctuje takovou palku že to svjed nevidel

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama